recherche académique/ academic research

Mon projet de recherche à la maîtrise, que j’ai poursuivi dans le Individualized Program à l’Université Concordia, explorait la question des spectateurs-trices dans les performances immersives. En combinant le discours théorique à une approche empirique grâce à une recherche de terrain, j’ai exploré comment les différents modèles de réception des spectateurs-trices ainsi que les modèles d’agentivité de l’espace (agency of space) peuvent correspondre aux expériences des spectateurs-trices que j’ai rencontrés. Ma recherche s’est déployée d’abord avec les spectateurs-trices de ma propre performance (voir solo: Paths to Knowledge) pour ensuite se poursuivre avec des spectateurs-trices britanniques pendant une résidence de 4 mois à l’Université Queen Mary de Londres.

Lien vers mon mémoire via la bibliothèque en ligne de l’Université Concordia

Vous pouvez aussi aller lire ci-dessous un article portant sur ma recherche en Angleterre, que j’ai présenté à la conférence Re-New sur les arts numériques à Copenhague en 2013 (en Anglais):

“The Ambivalence Between Distance and Intimacy: Active Contemplation and Connection in David Rosenberg’s and Glen Neath’s Ring” pp. 236-241.

***

My Master’s research project, which I pursued in the Individualized Program at Concordia University, explored spectatorship in immersive performances.  By combining theoretical discourses with an empirical approach through a fieldwork practice, I explored how models of spectatorial agency and the agency of space may correspond with the experiences of the spectators I encountered. I firstly initiated my fieldwork practice with the spectators of my own performance (see solo: Paths to Knowledge), then I pursued it with British spectators during a 4 months residency at Queen Mary University of London.

You can access to my thesis via Concordia University’s online repository by clicking here.

You may hereby read a paper about my research in England, which I presented at Re-New, a digital arts conference in Copenhagen in 2013:

“The Ambivalence Between Distance and Intimacy: Active Contemplation and Connection in David Rosenberg’s and Glen Neath’s Ring” pp. 236-241.

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